
1

Inverse Times Open Publishing     inversetimes.lingama.net/news

The Propaganda Multiplier Effect
by SPR via sal - ICH Saturday, Dec 21 2019, 6:50pm
international / prose / post

(Duping the Masses)

It is one of the most important aspects of our media system, and yet hardly known to the
public: most of the international news coverage in Western media is provided by only
three global news agencies based in New York, London and Paris.

The key role played by these agencies means Western media often report on the same
topics, even using the same wording. In addition, governments, military and intelligence
services use these global news agencies as multipliers to spread their messages around
the world.

A study of the Syria war coverage by nine leading European newspapers clearly illustrates these
issues: 78% of all articles were based in whole or in part on agency reports, yet 0% on investigative
research. Moreover, 82% of all opinion pieces and interviews were in favor of a US and NATO
intervention, while propaganda was attributed exclusively to the opposite side.

========

The Propaganda Multiplier:
How Global News Agencies and
Western Media Report on Geopolitics
A Study by Swiss Propaganda Research



2

Translated by Terje Maloy

“Therefore, you always have to ask yourself: Why do I get this
specific information, in this specific form, at this specific moment?
Ultimately, these are always questions about power.” (*)
Dr. Konrad Hummler, Swiss banking and media executive
Contents

Part 1: The Propaganda Multiplier

Part 2: Case Study on Syria War Coverage

Notes and Literature
Introduction: “Something strange”

“How does the newspaper know what it knows?” The answer to this question is likely to surprise
some newspaper readers: “The main source of information is stories from news agencies. The almost
anonymously operating news agencies are in a way the key to world events. So what are the names
of these agencies, how do they work and who finances them? To judge how well one is informed
about events in East and West, one should know the answers to these questions.” (Höhne 1977, p.
11)

A Swiss media researcher points out: “The news agencies are the most important suppliers of
material to mass media. No daily media outlet can manage without them. () So the news agencies
influence our image of the world; above all, we get to know what they have selected.” (Blum 1995, p.
9)

In view of their essential importance, it is all the more astonishing that these agencies are hardly
known to the public: “A large part of society is unaware that news agencies exist at all ... In fact,
they play an enormously important role in the media market. But despite this great importance, little
attention has been paid to them in the past.” (Schulten-Jaspers 2013, p. 13)

Even the head of a news agency noted: “There is something strange about news agencies. They are
little known to the public. Unlike a newspaper, their activity is not so much in the spotlight, yet they
can always be found at the source of the story.” (Segbers 2007, p. 9)
“The Invisible Nerve Center of the Media System”

So what are the names of these agencies that are “always at the source of the story”? There are now
only three global news agencies left:

The American Associated Press (AP) with over 4000 employees worldwide. The AP belongs to US
media companies and has its main editorial office in New York. AP news is used by around 12,000
international media outlets, reaching more than half of the world’s population every day.
The quasi-governmental French Agence France-Presse (AFP) based in Paris and with around 4000
employees. The AFP sends over 3000 stories and photos every day to media all over the world.
The British agency Reuters in London, which is privately owned and employs just over 3000 people.
Reuters was acquired in 2008 by Canadian media entrepreneur Thomson – one of the 25 richest
people in the world – and merged into Thomson Reuters, headquartered in New York.

In addition, many countries run their own news agencies. These include, for instance, the German
DPA, the Austrian APA, and the Swiss SDA. When it comes to international news, however, national



3

agencies usually rely on the three global agencies and simply copy and translate their reports.

Wolfgang Vyslozil, former managing director of the Austrian APA, described the key role of news
agencies with these words: “News agencies are rarely in the public eye. Yet they are one of the most
influential and at the same time one of the least known media types. They are key institutions of
substantial importance to any media system. They are the invisible nerve center that connects all
parts of this system.” (Segbers 2007, p.10)
Small abbreviation, great effect

However, there is a simple reason why the global agencies, despite their importance, are virtually
unknown to the general public. To quote a Swiss media professor: “Radio and television usually do
not name their sources, and only specialists can decipher references in magazines.” (Blum 1995, P.
9)

The motive for this discretion, however, should be clear: news outlets are not particularly keen to let
readers know that they haven’t researched most of their contributions themselves.

The following figure shows some examples of source tagging in popular European newspapers. Next
to the agency abbreviations we find the initials of editors who have edited the respective agency
report.

Occasionally, newspapers use agency material but do not label it at all. A study in 2011 from the
Swiss Research Institute for the Public Sphere and Society at the University of Zurich came to the
following conclusions (FOEG 2011):

“Agency contributions are exploited integrally without labeling them, or they are partially rewritten
to make them appear as an editorial contribution. In addition, there is a practice of ’spicing up‘
agency reports with little effort: for example, unpublished agency reports are enriched with images
and graphics and presented as comprehensive articles.”

The agencies play a prominent role not only in the press, but also in private and public broadcasting.
This is confirmed by Volker Braeutigam, who worked for the German state broadcaster ARD for ten
years and views the dominance of these agencies critically:

“One fundamental problem is that the newsroom at ARD sources its information mainly from three
sources: the news agencies DPA/AP, Reuters and AFP: one German/American, one British and one
French. () The editor working on a news topic only needs to select a few text passages on the screen
that he considers essential, rearrange them and glue them together with a few flourishes.”

Swiss Radio and Television (SRF), too, largely bases itself on reports from these agencies. Asked by
viewers why a peace march in Ukraine was not reported, the editors said: “To date, we have not
received a single report of this march from the independent agencies Reuters, AP and AFP.”

In fact, not only the text, but also the images, sound and video recordings that we encounter in our
media every day, are mostly from the very same agencies. What the uninitiated audience might think
of as contributions from their local newspaper or TV station, are actually copied reports from New
York, London and Paris.

Some media have even gone a step further and have, for lack of resources, outsourced their entire
foreign editorial office to an agency. Moreover, it is well known that many news portals on the
internet mostly publish agency reports (see e.g., Paterson 2007, Johnston 2011, MacGregor 2013).



4

In the end, this dependency on the global agencies creates a striking similarity in international
reporting: from Vienna to Washington, our media often report the same topics, using many of the
same phrases – a phenomenon that would otherwise rather be associated with »controlled media« in
authoritarian states.

The following graphic shows some examples from German and international publications. As you can
see, despite the claimed objectivity, a slight (geo-)political bias sometimes creeps in.

The role of correspondents

Much of our media does not have own foreign correspondents, so they have no choice but to rely
completely on global agencies for foreign news. But what about the big daily newspapers and TV
stations that have their own international correspondents? In German-speaking countries, for
example, these include newspapers such NZZ, FAZ, Sueddeutsche Zeitung, Welt, and public
broadcasters.

First of all, the size ratios should be kept in mind: while the global agencies have several thousand
employees worldwide, even the Swiss newspaper NZZ, known for its international reporting,
maintains only 35 foreign correspondents (including their business correspondents). In huge
countries such as China or India, only one correspondent is stationed; all of South America is
covered by only two journalists, while in even larger Africa no-one is on the ground permanently.

Moreover, in war zones, correspondents rarely venture out. On the Syria war, for example, many
journalists “reported” from cities such as Istanbul, Beirut, Cairo or even from Cyprus. In addition,
many journalists lack the language skills to understand local people and media.

How do correspondents under such circumstances know what the “news” is in their region of the
world? The main answer is once again: from global agencies. The Dutch Middle East correspondent
Joris Luyendijk has impressively described how correspondents work and how they depend on the
world agencies in his book “People Like Us: Misrepresenting the Middle East”:

“I had imagined correspondents to be historians-of-the-moment. When something important
happened, they would go after it, find out what was going on, and report on it. But I didn’t go off to
find out what was going on; that had been done long before. I went along to present an on-the-spot
report.

The editors in the Netherlands called when something happened, they faxed or emailed the press
releases, and I’d retell them in my own words on the radio, or rework them into an article for the
newspaper. This was the reason my editors found it more important that I could be reached in the
place itself than that I knew what was going on. The news agencies provided enough information for
you to be able to write or talk your way through any crisis or summit meeting.

That’s why you often come across the same images and stories if you leaf through a few different
newspapers or click the news channels.

Our men and women in London, Paris, Berlin and Washington bureaus – all thought that wrong
topics were dominating the news and that we were following the standards of the news agencies too
slavishly.

The common idea about correspondents is that they ‘have the story’, () but the reality is that the
news is a conveyor belt in a bread factory. The correspondents stand at the end of the conveyor belt,



5

pretending we’ve baked that white loaf ourselves, while in fact all we’ve done is put it in its
wrapping.

Afterwards, a friend asked me how I’d managed to answer all the questions during those cross-talks,
every hour and without hesitation. When I told him that, like on the TV-news, you knew all the
questions in advance, his e-mailed response came packed with expletives. My friend had relalized
that, for decades, what he’d been watching and listening to on the news was pure theatre.”
(Luyendjik 2009, p. 20-22, 76, 189)

In other words, the typical correspondent is in general not able to do independent research, but
rather deals with and reinforces those topics that are already prescribed by the news agencies – the
notorious “mainstream effect”.

In addition, for cost-saving reasons many media outlets nowadays have to share their few foreign
correspondents, and within individual media groups, foreign reports are often used by several
publications – none of which contributes to diversity in reporting.
“What the agency does not report, does not take place”

The central role of news agencies also explains why, in geopolitical conflicts, most media use the
same original sources. In the Syrian war, for example, the “Syrian Observatory for Human Rights” –
a dubious one-man organization based in London – featured prominently. The media rarely inquired
directly at this “Observatory”, as its operator was in fact difficult to reach, even for journalists.

Rather, the “Observatory” delivered its stories to global agencies, which then forwarded them to
thousands of media outlets, which in turn “informed” hundreds of millions of readers and viewers
worldwide. The reason why the agencies, of all places, referred to this strange “Observatory” in
their reporting – and who really financed it – is a question that was rarely asked.

The former chief editor of the German news agency DPA, Manfred Steffens, therefore states in his
book “The Business of News”:

“A news story does not become more correct simply because one is able to provide a source for it. It
is indeed rather questionable to trust a news story more just because a source is cited. () Behind the
protective shield such a ’source‘ means for a story, some people are inclined to spread rather
adventurous things, even if they themselves have legitimate doubts about their correctness; the
responsibility, at least morally, can always be attributed to the cited source.” (Steffens 1969, p. 106)

Dependence on global agencies is also a major reason why media coverage of geopolitical conflicts is
often superficial and erratic, while historic relationships and background are fragmented or
altogether absent. As put by Steffens: “News agencies receive their impulses almost exclusively from
current events and are therefore by their very nature ahistoric. They are reluctant to add any more
context than is strictly required.” (Steffens 1969, p. 32)

Finally, the dominance of global agencies explains why certain geopolitical issues and events – which
often do not fit very well into the US/NATO narrative or are too “unimportant” – are not mentioned
in our media at all: if the agencies do not report on something, then most Western media will not be
aware of it. As pointed out on the occasion of the 50th anniversary of the German DPA: “What the
agency does not report, does not take place.” (Wilke 2000, p. 1)
“Adding questionable stories“

While some topics do not appear at all in our media, other topics are very prominent – even though



6

they shouldn’t actually be: “Often the mass media do not report on reality, but on a constructed or
staged reality. () Several studies have shown that the mass media are predominantly determined by
PR activities and that passive, receptive attitudes outweigh active-researching ones.” (Blum 1995, p.
16)

In fact, due to the rather low journalistic performance of our media and their high dependence on a
few news agencies, it is easy for interested parties to spread propaganda and disinformation in a
supposedly respectable format to a worldwide audience. DPA editor Steffens warned of this danger:

“The critical sense gets more lulled the more respected the news agency or newspaper is. Someone
who wants to introduce a questionable story into the world press only needs to try to put his story in
a reasonably reputable agency, to be sure that it then appears a little later in the others. Sometimes
it happens that a hoax passes from agency to agency and becomes ever more credible.” (Steffens
1969, p. 234)

Among the most active actors in “injecting” questionable geopolitical news are the military and
defense ministries. For example, in 2009 the head of the American news agency AP, Tom Curley,
made public that the Pentagon employs more than 27,000 PR specialists who, with a budget of
nearly $ 5 billion a year, are working the media and circulating targeted manipulations. In addition,
high-ranking US generals had threatened that they would “ruin” him and the AP if the journalists
reported too critically on the US military.

Despite – or because of? – such threats our media regularly publish dubious stories sourced to some
unnamed “informants” from “US defense circles”.

Ulrich Tilgner, a veteran Middle East correspondent for German and Swiss television, warned in
2003, shortly after the Iraq war, of acts of deception by the military and the role played by the
media:

“With the help of the media, the military determine the public perception and use it for their plans.
They manage to stir expectations and spread deceptive scenarios. In this new kind of war, the PR
strategists of the US administration fulfill a similar function as the bomber pilots. The special
departments for public relations in the Pentagon and in the secret services have become combatants
in the information war.

For their deception maneuvers, the US military specifically uses the lack of transparency in media
coverage. The way they spread information, which is then picked up and distributed by newspapers
and broadcasters, makes it impossible for readers, listeners or viewers to trace the original source.
Thus, the audience will fail to recognize the actual intention of the military.” (Tilgner 2003, p. 132)

What is known to the US military, would not be foreign to US intelligence services. In a remarkable
report by British Channel 4, former CIA officials and a Reuters correspondent spoke candidly about
the systematic dissemination of propaganda and misinformation in reporting on geopolitical
conflicts:

Former CIA officer and whistleblower John Stockwell said of his work in the Angolan war: “The basic
theme was to make it look like an [enemy] aggression. So any kind of story that you could write and
get into the media anywhere in the world, that pushed that line, we did. One third of my staff in this
task force were propagandists, whose professional career job was to make up stories and finding
ways of getting them into the press. () The editors in most Western newspapers are not too skeptical
of messages that conform to general views and prejudices. () So we came up with another story, and



7

it was kept going for weeks. () But it was all fiction.”

Fred Bridgland looked back on his work as a war correspondent for the Reuters agency: “We based
our reports on official communications. It was not until years later that I learned that a little CIA
disinformation expert had sat in the US embassy and had composed these communiqués that bore
absolutely no relationship at all to truth. () Basically, and to put it very crudely, you can publish any
old crap and it will get into the newspaper.”

And former CIA analyst David MacMichael described his work in the Contra War in Nicaragua with
these words: “They said our intelligence of Nicaragua was so good that we could even register when
someone flushed a toilet. But I had the feeling that the stories we were giving to the press came
straight out of the toilet.” (Hird 1985)

Of course, the intelligence services also have a large number of direct contacts in our media, which
can be “leaked” information to if necessary. But without the central role of the global news agencies,
the worldwide synchronization of propaganda and disinformation would never be so efficient.

Through this “propaganda multiplier”, dubious stories from PR experts working for governments,
military and intelligence services reach the general public more or less unchecked and unfiltered.
The journalists refer to the news agencies and the news agencies refer to their sources. Although
they often attempt to point out uncertainties (and hedge themselves) with terms such as “apparent”,
“alleged” and the like – by then the rumor has long been spread to the world and its effect has taken
place.

As the New York Times reported ...

In addition to global news agencies, there is another source that is often used by media outlets
around the world to report on geopolitical conflicts, namely the major publications in Great Britain
and the US.

News outlets like the New York Times or the BBC may have up to 100 foreign correspondents and
additional external employees. However, as Middle East correspondent Luyendijk points out:

“Our news teams, me included, fed on the selection of news made by quality media like CNN, the
BBC, and the New York Times. We did that on the assumption that their correspondents understood
the Arab world and commanded a view of it – but many of them turned out not to speak Arabic, or at
least not enough to be able to have a conversation in it or to follow the local media. Many of the top
dogs at CNN, the BBC, the Independent, the Guardian, the New Yorker, and the NYT were more
often than not dependent on assistants and translators.” (Luyendijk p. 47)

In addition, the sources of these media outlets are often not easy to verify (“military circles”,
“anonymous government officials”, “intelligence officials” and the like) and can therefore also be
used for the dissemination of propaganda. In any case, the widespread orientation towards the major
Anglo-Saxon publications leads to a further convergence in the geopolitical coverage in our media.

The following figure shows some examples of such citation based on the Syria coverage of the
largest daily newspaper in Switzerland, Tages-Anzeiger. The articles are all from the first days of
October 2015, when Russia for the first time intervened directly in the Syrian war (US/UK sources
are highlighted):

The desired narrative



8

But why do journalists in our media not simply try to research and report independently of the global
agencies and the Anglo-Saxon media? Middle East correspondent Luyendijk describes his
experiences:

“You might suggest that I should have looked for sources I could trust. I did try, but whenever I
wanted to write a story without using news agencies, the main Anglo-Saxon media, or talking heads,
it fell apart. () Obviously I, as a correspondent, could tell very different stories about one and the
same situation. But the media could only present one of them, and often enough, that was exactly
the story that confirmed the prevailing image.” (Luyendijk p.54ff)

Media researcher Noam Chomsky has described this effect in his essay “What makes the
mainstream media mainstream” as follows: “If you leave the official line, if you produce dissenting
reports, then you will soon feel this. () There are many ways to get you back in line quickly. If you
don’t follow the guidelines, you will not keep your job long. This system works pretty well, and it
reflects established power structures.” (Chomsky 1997)

Nevertheless, some of the leading journalists continue to believe that nobody can tell them what to
write. How does this add up? Media researcher Chomsky clarifies the apparent contradiction:

“[T]he point is that they wouldn’t be there unless they had already demonstrated that nobody has to
tell them what to write because they are going say the right thing. If they had started off at the
Metro desk, or something, and had pursued the wrong kind of stories, they never would have made
it to the positions where they can now say anything they like. The same is mostly true of university
faculty in the more ideological disciplines. They have been through the socialization system.”
(Chomsky 1997)

Ultimately, this “socialization system” leads to a journalism that no longer independently researches
and critically reports on geopolitical conflicts (and some other topics), but seeks to consolidate the
desired narrative through appropriate editorials, commentary, and interviews.
Conclusion: The “First Law of Journalism”

Former AP journalist Herbert Altschull called it the First Law of Journalism: “In all press systems,
the news media are instruments of those who exercise political and economic power. Newspapers,
periodicals, radio and television stations do not act independently, although they have the possibility
of independent exercise of power.” (Altschull 1984/1995, p. 298)

In that sense, it is logical that our traditional media – which are predominantly financed by
advertising or the state – represent the geopolitical interests of the transatlantic alliance, given that
both the advertising corporations as well as the states themselves are dependent on the
transatlantic economic and security architecture led by the United States.

In addition, the key people of our leading media are – in the spirit of Chomsky’s “socialization
system” – often themselves part of transatlantic elite networks. Some of the most important
institutions in this regard include the US Council on Foreign Relations (CFR), the Bilderberg Group,
and the Trilateral Commission, all of which feature many prominent journalists (see in-depth study of
these groups).

Most well-known publications, therefore, may indeed be seen as a kind of “establishment media”.
This is because, in the past, the freedom of the press was rather theoretical, given significant entry
barriers such as broadcasting licenses, frequency slots, requirements for financing and technical
infrastructure, limited sales channels, dependence on advertising, and other restrictions.



9

It was only due to the Internet that Altschull’s First Law has been broken to some extent. Thus, in
recent years a high-quality, reader-funded journalism has emerged, often outperforming traditional
media in terms of critical reporting. Some of these “alternative” publications already reach a very
large audience, showing that the “mass” does not have to be a problem for the quality of a media
outlet.

Nevertheless, up to now the traditional media has been able to attract a solid majority of online
visitors, too. This, in turn, is closely linked to the hidden role of news agencies, whose up-to-the-
minute reports form the backbone of most online news sites.

Will “political and economic power”, according to Altschull’s Law, retain control over the news, or
will “uncontrolled news” change the political and economic power structure? The coming years will
show.
Case study: Syria war coverage

As part of a case study, the Syria war coverage of nine leading daily newspapers from Germany,
Austria and Switzerland were examined for plurality of viewpoints and reliance on news agencies.
The following newspapers were selected:

For Germany: Die Welt, Süddeutsche Zeitung (SZ), and Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)
For Switzerland: Neue Zürcher Zeitung (NZZ), Tagesanzeiger (TA), and Basler Zeitung (BaZ)
For Austria: Standard, Kurier, and Die Presse

The investigation period was defined as October 1 to 15, 2015, i.e. the first two weeks after Russia’s
direct intervention in the Syrian conflict. The entire print and online coverage of these newspapers
was taken into account. Any Sunday editions were not taken into account, as not all of the
newspapers examined have such. In total, 381 newspaper articles met the stated criteria.

In a first step, the articles were classified according to their properties into the following groups:

Agencies: Reports from news agencies (with agency code)
Mixed: Simple reports (with author names) that are based in whole or in part on agency reports
Reports: Editorial background reports and analyses
Opinions/Comments: Opinions and guest comments
Interviews: Interviews with experts, politicians etc.
Investigative: Investigative research that reveals new information or context

The following Figure 1 shows the composition of the articles for the nine newspapers analyzed in
total. As can be seen, 55% of articles were news agency reports; 23% editorial reports based on
agency material; 9% background reports; 10% opinions and guest comments; 2% interviews; and 0%
based on investigative research.

The pure agency texts – from short notices to the detailed reports – were mostly on the Internet
pages of the daily newspapers: on the one hand, the pressure for breaking news is higher than in the
printed edition, on the other hand, there are no space restrictions. Most other types of articles were
found in both the online and printed editions; some exclusive interviews and background reports
were found only in the printed editions. All items were collected only once for the investigation.

The following Figure 2 shows the same classification on a per newspaper basis. During the
observation period (two weeks), most newspapers published between 40 and 50 articles on the
Syrian conflict (print and online). In the German newspaper Die Welt there were more (58), in the



10

Basler Zeitung and the Austrian Kurier, however, significantly less (29 or 33).

Depending on which newspaper, the share of agency reports is almost 50% (Welt, Süddeutsche,
NZZ, Basler Zeitung), just under 60% (FAZ, Tagesanzeiger), and 60 to 70% (Presse, Standard,
Kurier). Together with the agency-based reports, the proportion in most newspapers is between
approx. 70% and 80%. These proportions are consistent with previous media studies (e.g., Blum
1995, Johnston 2011, MacGregor 2013, Paterson 2007).

In the background reports, the Swiss newspapers were leading (five to six pieces), followed by Welt,
Süddeutsche and Standard (four each) and the other newspapers (one to three). The background
reports and analyzes were in particular devoted to the situation and development in the Middle East,
as well as to the motives and interests of individual actors (for example Russia, Turkey, the Islamic
State).

However, most of the commentaries were to be found in the German newspapers (seven comments
each), followed by Standard (five), NZZ and Tagesanzeiger (four each). Basler Zeitung did not
publish any commentaries during the observation period, but two interviews. Other interviews were
conducted by Standard (three) and Kurier and Presse (one each). Investigative research, however,
could not be found in any of the newspapers.

In particular, in the case of the three German newspapers, a journalistically problematic blending of
opinion pieces and reports was noted. Reports contained strong expressions of opinion even though
they were not marked as commentary. The present study was in any case based on the article
labeling by the newspaper.

The following Figure 3 shows the breakdown of agency stories (by agency abbreviation) for each
news agency, in total and per country. The 211 agency reports carried a total of 277 agency codes (a
story may consist of material from more than one agency). In total, 24% of agency reports came
from the AFP; about 20% each by the DPA, APA and Reuters; 9% of the SDA; 6% of the AP; and 11%
were unknown (no labeling or blanket term “agencies”).

In Germany, the DPA, AFP and Reuters each have a share of about one third of the news stories. In
Switzerland, the SDA and the AFP are in the lead, and in Austria, the APA and Reuters.

In fact, the shares of the global agencies AFP, AP and Reuters are likely to be even higher, as the
Swiss SDA and the Austrian APA obtain their international reports mainly from the global agencies
and the German DPA cooperates closely with the American AP.

It should also be noted that, for historical reasons, the global agencies are represented differently in
different regions of the world. For events in Asia, Ukraine or Africa, the share of each agency will
therefore be different than from events in the Middle East.

In the next step, central statements were used to rate the orientation of editorial opinions (28), guest
comments (10) and interview partners (7) (a total of 45 articles). As Figure 4 shows, 82% of the
contributions were generally US/NATO friendly, 16% neutral or balanced, and 2% predominantly
US/NATO critical.

The only predominantly US/NATO-critical contribution was an op-ed in the Austrian Standard on
October 2, 2015, titled: “The strategy of regime change has failed. A distinction between ‚good‘ and
‚bad‘ terrorist groups in Syria makes the Western policy untrustworthy.”



11

The following Figure 5 shows the orientation of the contributions, guest comments and interviewees,
in turn broken down by individual newspapers. As can be seen, Welt, Süddeutsche Zeitung, NZZ,
Zürcher Tagesanzeiger and the Austrian newspaper Kurier presented exclusively US/NATO-friendly
opinion and guest contributions; this goes for FAZ too, with the exception of one neutral/balanced
contribution. The Standard brought four US/NATO friendly, three balanced/neutral, as well as the
already mentioned US/NATO critical opinion contributions.

Presse was the only one of the examined newspapers to predominantly publish neutral/balanced
opinions and guest contributions. The Basler Zeitung published one US/NATO-friendly and one
balanced contribution. Shortly after the observation period (October 16, 2015), Basler Zeitung also
published an interview with the President of the Russian Parliament. This would of course have been
counted as a contribution critical of the US/NATO.

In a further analysis, a full-text keyword search for “propaganda” (and word combinations thereof)
was used to investigate in which cases the newspapers themselves identified propaganda in one of
the two geopolitical conflict sides, USA/NATO or Russia (the participant “IS/ISIS” was not
considered). In total, twenty such cases were identified. Figure 6 shows the result: in 85% of the
cases, propaganda was identified on the Russian side of the conflict, in 15% the identification was
neutral or unstated, and in 0% of the cases propaganda was identified on the USA/NATO side of the
conflict.

It should be noted that about half of the cases (nine) were in the Swiss NZZ, which spoke of Russian
propaganda quite frequently (“Kremlin propaganda”, “Moscow propaganda machine”, “propaganda
stories”, “Russian propaganda apparatus” etc.), followed by German FAZ (three), Welt and
Süddeutsche Zeitung (two each) and the Austrian newspaper Kurier (one). The other newspapers did
not mention propaganda, or only in a neutral context (or in the context of IS).

Conclusion

In this case study, the geopolitical coverage in nine leading European newspapers was examined for
diversity and journalistic performance using the example of the Syrian war.

The results confirm the high dependence on the global news agencies (63 to 90%, excluding
commentaries and interviews) and the lack of own investigative research, as well as the rather
biased commenting on events in favor of the US/NATO side (82% positive; 2% negative), whose
stories were not checked by the newspapers for any propaganda.

Literature

Altschull, Herbert J. (1984/1995): Agents of power. The media and public policy. Longman, New
York.

Becker, Jörg (2015): Medien im Krieg – Krieg in den Medien. Springer Verlag für
Sozialwissenschaften, Wiesbaden.

Blum, Roger et al. (Hrsg.) (1995): Die AktualiTäter. Nachrichtenagenturen in der Schweiz. Verlag
Paul Haupt, Bern.

Chomsky, Noam (1997): What Makes Mainstream Media Mainstream. Z Magazine, MA. (PDF)

Forschungsinstitut für Öffentlichkeit und Gesellschaft der Universität Zürich (FOEG) (2011):



12

Jahrbuch Qualität der Medien, Ausgabe 2011. Schwabe, Basel.

Gritsch, Kurt (2010): Inszenierung eines gerechten Krieges? Intellektuelle, Medien und der „Kosovo-
Krieg“ 1999. Georg Olms Verlag, Hildesheim.

Hird, Christopher (1985): Standard Techniques. Diverse Reports, Channel 4 TV. 30. Oktober 1985.
(Link)

Höhne, Hansjoachim (1977): Report über Nachrichtenagenturen. Band 1: Die Situation auf den
Nachrichtenmärkten der Welt. Band 2: Die Geschichte der Nachricht und ihrer Verbreiter. Nomos
Verlagsgesellschaft, Baden-Baden.

Johnston, Jane & Forde, Susan (2011): The Silent Partner: News Agencies and 21st Century News.
International Journal of Communication 5 (2011), p. 195–214. (PDF)

Krüger, Uwe (2013): Meinungsmacht. Der Einfluss von Eliten auf Leitmedien und Alpha-Journalisten
– eine kritische Netzwerkanalyse. Herbert von Halem Verlag, Köln.

Luyendijk, Joris (2015): Von Bildern und Lügen in Zeiten des Krieges: Aus dem Leben eines
Kriegsberichterstatters – Aktualisierte Neuausgabe. Tropen, Stuttgart.

MacGregor, Phil (2013): International News Agencies. Global eyes that never blink. In: Fowler-
Watt/Allan (ed.): Journalism: New Challenges. Centre for Journalism & Communication Research,
Bournemouth University. (PDF)

Mükke, Lutz (2014): Korrespondenten im Kalten Krieg. Zwischen Propaganda und
Selbstbehauptung. Herbert von Halem Verlag, Köln.

Paterson, Chris (2007): International news on the internet. The International Journal of
Communication Ethics. Vol 4, No 1/2 2007. (PDF)

Queval, Jean (1945): Première page, Cinquième colonne. Arthème Fayard, Paris.

Schulten-Jaspers, Yasmin (2013): Zukunft der Nachrichtenagenturen. Situation, Entwicklung,
Prognosen. Nomos, Baden-Baden.

Segbers, Michael (2007): Die Ware Nachricht. Wie Nachrichtenagenturen ticken. UVK, Konstanz.

Steffens, Manfred [Ziegler, Stefan] (1969): Das Geschäft mit der Nachricht. Agenturen, Redaktionen,
Journalisten. Hoffmann und Campe, Hamburg.

Tilgner, Ulrich (2003): Der inszenierte Krieg – Täuschung und Wahrheit beim Sturz Saddam
Husseins. Rowohlt, Reinbek.

Wilke, Jürgen (Hrsg.) (2000): Von der Agentur zur Redaktion. Böhlau, Köln.

Copyright applies.

Also see:
https://inversetimes.hopto.org/news/story-506.html

https://inversetimes.hopto.org/news/story-506.html


13

Please refer to link below for additional embedded material and cited references:

http://www.informationclearinghouse.info/52738.htm

Inverse Times Open Publishing. http://inversetimes.lingama.net/news/story-932.html

http://www.informationclearinghouse.info/52738.htm

