Inverse Times Open Publishing inversetimes.lingama.net/news

Facebook Favors Propaganda Blocks Video Outlets Critical of US Foreign

Policy and Corporate Media

by Jessica Corbett via shirl - CommonDreams Tuesday, Feb 19 2019, 11:13am
international / prose / post

Journalists and advocates of press freedoms are once more directing outrage and
criticism at Facebook for selectively censoring pages on its platform and refusing to
explain the reason behind a decision that appears to many as a clear double standard
applied to outlets critical of U.S. foreign policy and corporate interests.

Facebook is under fire for shuttering four pages managed by the Berlin-based news and media
company Maffick, after CNN reporters asked the social media giant about Maffick not disclosing
that it is partly funded by the Russian government.

CNN held its report—titled "Russia is backing a viral video company aimed at American
millennials"—until Friday, when Facebook blocked Soapbox, Waste-Ed, Backthen, and In The Now.

American-Lebanese journalist Rania Khalek, a contributor to Soapbox and In The Now who was
interviewed by CNN, outlined the controversy in a lengthy, widely shared series of tweets. Monday
morning, Khalek added an update to the Twitter thread:

As CNN outlined in its report, which was updated and corrected on Monday:

Company records [for Maffick] in Germany show that 51 percent of the company is owned by Ruptly
[a subsidiary of RT, which is funded by the Russian government]. The remaining 49 percent is
controlled by former RT presenter Anissa Naouai, who is Maffick's CEO. The records were first
reported by the German outlet T-online and later by the Alliance for Securing Democracy, which
brought it to CNN's attention. The Alliance for Securing Democracy is part of the German Marshall
Fund, which receives funding from the U.S., German, and other governments. The Alliance for
Securing Democracy says that while it is part of the German Marshall Fund, the ASD itself does not
receive any funding from the GMF, and gets its money from private family funds and grants but not
from government funding.

"In the Now was originally a television show on RT, hosted by Naouai. It has more than 3 million
followers on Facebook," CNN noted. The other three pages "have more than 30 million video views,
though they've only been operating for a few months."



What kind of content did they produce? Khalek offered a number of examples, including:

In an interview with CNN, Maffick chief operating officer J. Ray Sparks emphasized that Maffick is
editorially independent from RT—which the U.S. government has forced to register as a foreign
agent—and pointed out that it is "standard industry practice" not to disclose ownership of a media
producer on a Facebook page.

However, as Kevin Gosztola—who cohosts a podcast with Khalek—noted in an article published
Saturday on Shadowproof, "Although Khalek and Sparks detailed their editorial independence at
Maffick extensively, [CNN correspondent Drew] Griffin remained incredulous at the reality that
officials working at the Kremlin are not dictating what specific stories should be covered."

"Similarly to NPR, PBS, BBC, DW, CBC, AJ+, and many other media companies, Maffick is supported
in part by government funding. Likewise while we haven't posted funding details on our Facebook
pages etc, neither have any of our international peers," Maffick said in a statement that charges the
company was singled out for "one reason and one reason only: The government that helps fund our
company is Russia."

"We did not violate any of Facebook's policies whatsoever. None of our content promotes
disinformation or fake news. Yet CNN pressured Facebook into unprecedented censorship in a
desperate attempt to milk ratings by stoking hysteria over Russia," the statement continues, calling
on Facebook to reinstate its pages and "articulate clear, consistent policies and protocols regarding
obligatory funding disclosures which will be applied evenly across all pages."

Since Friday, Khalek and others who often linked to her initial thread have turned to another major
social media platform—Twitter—to raise alarm about the role of the ASD and the communication
CNN subsequently had with Facebook:

Although Facebook's rules don't require pages to disclose parent companies, a spokesperson told
CNN in a statement that the social media company planned to reach out to Maffick page
administrators "to ask that they disclose this additional information and their affiliation with their
parent company to get back on the platform."

The move by Facebook comes after the company temporarily took down one of Khalek's videos for
Soapbox—about "how Israel uses Palestine as a weapons testing laboratory"—in late December, and
only restored it after public outcry. Facebook also was intensely criticized last year for censoring the
left-leaning Latin American news network teleSUR English, funded by the Venezuelan government
and others, as well as a video about Christopher Columbus' brutal legacy produced by Double Down
News.

Creative Commons attribution applies.

Follow link below for additional embedded and tweet information:

https://tinyurl.com/y2qgjzs8s

Inverse Times Open Publishing. http://inversetimes.lingama.net/news/story-483.html


https://tinyurl.com/y2qjzs8s

